Motto: Csoda a Gyermekben van

                      

  

 Sajtóban megjelent cikkek, 2. oldala

Nyisd nagyra a tudás kapuját!

Anyák lapja 2000 június Cseszák Gyöngyi írása

Kép a nagyító alatt

   A bohócok mókáznak, lufit osztogatnak, hogy a szülőkkel érkezett csöppségeket lefoglalják. A székesfehérvári Helyőrségi Művelődési Ház nagytermében minden hely foglalt. Mert, van aki arra kíváncsi mit ért el a másik, milyen tapasztalatokat lehet átvenni, és átadni, és sokan eddig csak hírből hallottak a Glenn Doman programjáról, most tájékozódnak, most szeretnének feliratkozni a következő szemináriumra. Mert melyik anyát, apát, nem érdekli, hogy a beteg sérült gyereke állapotán miként javíthatna, és az egészségeseknek pedig, hogyan nyílik nagyra a tudás kapuja. A Lakatos család is ezért jött Pestről Fehérvárra. Úgy döntöttek, hogy amíg nem lesz a fővárosban is hasonló tanfolyam, boldogan ide kocsikáznak. (Azóta a Bp.-en Villányi úti Vállalkozás fejlesztési Főiskolán, rendszeresen tartok Okos baba szemináriumot) Mert felkeltette az érdeklődésüket az, hogy a gyermekben rejlő képességek, miként hozhatók felszínre, és hogyan aknázhatók ki. Az apa ügyintéző, az anya gyermekápolónő, Bernát úrfi pedig 13 hónapos. A szülőket az ragadta meg, hogy ez a program nem nyüvi el a gyereket, nem lopja el a gyermekkorát, nem terheli agyon, csak napi tíz perc tanulást, összpontosítást kíván. És ennek következtében jóval hamarább tud olvasni, akár idegen nyelveken is, és számolni, mint kortársai.

Nem nyüvi el a gyermeket

   S mint a rendezvényen kiderült, ambiciózus szülő pedig bőven akad. A programot egy amerikai neurológus alkotta meg azért, hogy segítsen agykárosult sérült gyerekeken, s nem is akármilyen eredményt ért el, lett belőlük, kutató, orvos, mérnök. S ezt a módszert kezdték el alkalmazni mások is, azzal a céllal, hogy ily módon az egészségesekből a maximálisat hozzák ki. Vankó Magdolna a program hazai megvalósítója először missziósok között járva látta, így is lehet gyermeket nevelni. Össze barátkozott az egyik tanító nénivel, akinek négy gyereke volt, akik három nyelven beszéltek. Azóta Magdinak is lett családja lánya két éves, és két nyelven olvas. Fia nyolc hónapos, és már sok szókártyát felismer. Olyan világban élünk, ahol a tudás felértékelődik, csak az érvényesül, aki sokmindenben járatos, és több nyelven beszél - mondja Vankó Magdolna - Ez a módszer nem ördöngösség, tanulni tanítja meg a gyerekeket. Az én kislányom már különbséget tesz és felismeri Ghandit, Trockijt, III. Napóleont, s kifejezetten boldog, ha Kossuthot, Deák Ferencet látja viszont. Megfigyeltük, hogy különösen könnyen sajátítják el a "rajzolt" nyelveket, a hébert, az arabot, a kínait. Minden kis emberpalántában benne van a  tanulási ösztön, amely ilyen kicsi korban akkor teljesedik ki, ha táplálja az ősbizalom. Ami kell, hogy meglegyen anya és gyermeke között, nem véletlen, hogy erre építve, ezt megerősítve, nálunk a tanulás meghitt dolog.

Bravózz és tapsold meg!

   Ilyenkor a kicsi vagy a nagyobb az ölemben ül, érzi az együvé tartozást,  s közben új információkkal gazdagodik. Oly módon, hogy mindig minden esetben pozitív visszajelzést kapnak, megtapsolom őket, mint a rock sztárokat. És a bravóért, a tapssal kísért elismerésért mindenre képesek, ez ösztökéli őket. És ha képeket pergetek előttük, akkor a reklám lélektanára és hatására építek. Gyorsan, szinte csak villanásra mutatom fel a képet, és tempósan beszélek. Így a gyerek egyszerre rögzíti a szemével,  a fülével, és az agyával az információt. a Maria Montessori irányelveihez  hasonlóan több érzékszervet is használunk egyszerre. Úgy szívja magába a tudást a kicsi gyermek, mint a szivacs.

Legyen átlagember!

Hétszáz gramm volt és csufika, amikor öt és fél hónaposan világra jött. Nem sok esélye volt at életben. De Nórika ma már négykézláb és tökéletes biztonsággal közlekedik a lépcsőn, vidáman kacarászik és egy dologra tíz percig képes koncentrálni. Édesanyja Halászi  Ildikó meséli a történetet, és videofilmen mutatja be, a lányka fejlődési stádiumait. Többen is érdeklődnek, hogy jutott el eddig, mit tett érte. - Minden módszert kipróbáltunk- mondja Nórika anyja. Sikerült egy rendkívül jó fejlesztő ovit találnunk, de ha eddig másfél percig sikerült a figyelmét valamire ráirányítani, már örültünk. Amikor hallottam erről az új módszerről és képzésről, azt mondtam, miért ne? Bár némi kétkedéssel hallgattam mit lehet elérni, de egy anya soha nem adja fel, ezért minden újban bele kezd. A reménység, a hit teszi. Azt  már tudtam, a mozgásával nem lesz baj, a zene életeleme, amikor édes teherként a méhemben hordtam, akkor is hallgattunk zenét, és körbevette őt a zene az inkubátorban is. Ám tekintete még pár hónappal ezelőtt is üres volt. Most kinyílt és érdeklődővé vált. Naponta háromszor gyakorlok vele Doman-modra. (Ildikó kislánya most már iskolás, és nagyon jól veszi az akadályokat, kihívásokat)

Látja, hallja olvassa

Mutatom a pöttyök halmazát, a számtáblát és ő figyel, összpontosít. Aztán táblán felmutatom a szót, például azt, hogy zöld, és melléteszek egy kártyát. Természetesen zöldet. Hallja, látja olvassa. Sőt még tovább bővítem az ismereteit, mert kezébe adok egy zöld almát, hogy tapintsa, és kérem, hogy szagolja meg. Ugyanezt csináljuk a citrommal, a naranccsal, a banánnal, és a "mutatványos-tárházunk" egyre bővül. Ő pedig egyre mohóbban figyel. Vannak képek, amelyeknek kifejezetten örül. Kedvence a tengeri csikó és a jegesmedve .Eddig csak gőgicsélt, most már szótagokat mond, és tudom, hogy rövidesen szavakat képez. Először azt hittem napi öt új információ épp elég lesz neki. Jó ha azt megemészti, de kiderült, habzsolja az új információkat, a tempója felfokozott. Most ezzel tartok lépést, kívánja, sőt néha követeli, hogy szinte bombázzam az ismeretlenek megismertetésével. Ma már azt hiszem, határ a csillagos ég! Alap a reményre

Halászi Ildikó felsőfokú vámügynöki képesítéssel rendelkezik, és kiválóan beszél angolul. Férje számítógépes mérnök, közös jól működő vállalkozásuk van és két szép egészséges felnőtt lányuk. Ildikó negyven körül döntött úgy, hogy kell egy harmadik gyermek is, aki élettel tölti be az otthonukat. Nórika tervezett gyerek, mindenki szereti, és drukkolnak neki. Aranka anyuka csüng Ildikón, és szívja magába szavait. Ölében Márk nevű kisfia ül, aki speciális bölcsödébe jár, mert többszörösen sérült. Zsiborásné Sárközi Andreáéknál ő a harmadik gyerek, János már nyolc, Hajnalka hatéves. Ő önfeledten szaladgál a színház tere, és a folyosó között, úgy fut a kék lufija  után, mintha kék lepke repülne előtte, a számtalan copfba és masniba kötött haja vidáman repked körülötte.   Aranka most már Márkért harcol, ezért köröz itt a teremben, s fülei mint a bagoly, keresi gyermeke útját.

 

Okos kicsiké a világ

Héder Éva írása Tina 2004 október 12

Kép a nagyító alatt

   Még nem jár iskolába, de már tudja: Simon Bolivár dél-amerikai szabadságharcos volt - akár angolul is mesél róla. Ancsika nem zseni, csak a Doman módszerrel tanul. Már több nyelven beszél, olvas, számol. Tudja ki fedezte fel a Déli sarkot, s bármikor elénekel részleteket a Varázsfuvolából. Sőt, nemrég kitűnőre vizsgázott a zene iskolában. Vankó Magdolna, a hat esztendős Horváth Annamária édesanyja tíz évvel ezelőtt egy Magyarországon dolgozó amerikai misszióban szembesült először a kivételes módszerrel

Hat hónapos babákat tanítottak olvasni - egyszerre több nyelven. Amikor eljött az ideje, a gyerekek a tanult nyelveken kezdtek el beszélni, és olvasni. Akkor határoztam el: ha nekem lesz babám, én is így fogom oktatni - mondja Magdolna.

   A módszer kifejlesztője egy amerikai mozgásterápiával foglalkozó orvos. Glenn Doman negyven évvel ezelőtt neurológus barátja kérésére kezdett el agysérült gyermekekkel foglalkozni: agyuk stimulálásával olvasni tanította őket. A kezelt kicsik időközben felnőttek, és az egykori orvosilag leírt esetek közül, sokan diplomás emberek lettek. Az eljárást egészséges gyermekeken is tesztelték - náluk szintén bevált. Néhány hetes kortól el lehet kezdeni a baba fejlesztését, alkalmazkodva figyelmének időtartamához és tanulási sebességéhez.

   Naponta tíz percig szavakat, vagy  képeket ábrázoló kis kartonlapokat pörgetünk a gyerekek szeme előtt, és a rajtuk látható dolgot,  tényszerűen  közöljük - mondja az édesanya, majd mutatja. Kartonok kerülnek elő a fiókból, őslények képeivel. Ancsika koncentrál, és már sorolja is: Brontosaurus, Tyrannosaurus ,  sőt megmutatja melyik volt növényevő, illetve, a leghatalmasabb az állatok közül. Aztán "tantárgyat váltunk. Biológia óra következik, a papírokon emberi szervek. Ancsika és kisöccse, Attila felismerik a hasnyálmirigyet, a szívet, a tüdőt, még azt is tudják, ezek mi célt szolgálnak a szervezetük működésében. Ezután Magdi előveszi az emberi test háromdimenziós makettjét. Szétteríti a földön, majd egy sárgarépát Ancsika felé nyújtva megkéri, mutassa végig rajta mi történik a répával, amikor lenyeljük. A kislány pedig begyömöszöli a zöldséget a makett ember szájába, majd nemes egyszerűséggel sorolja fel pontról, pontra az emésztés szakaszait.  

Hamarabb végeznek a leckéjükkel, több idejük marad a játékra. Ráadásul akcentus nélkül beszélik az idegen nyelveket.

Edisont is édesanyja tanította

   A szülő óriási hatással van gyermekére, hiszen csemetéje példaképének tekinti, akitől szívesebben tanul, mint bárki mástól.  Pennsylvaniában az Institutes for the Achievement of Human Potential intézetben megvizsgálták tíz kivételes tehetség élet útját. Kiderült, hogy mindegyiküket, valamelyik szülőjük tanította gyermekkorában. Például Amadeus Mozartot édesapja, Leopold Mozart, Thomas Edisont pedig édesanyja, Nancy - az eredményt mindenki ismeri. A magyarországi eklatáns példa: a három Polgár lány bravúros szereplése is édesapjuk, Polgár László gondos nevelésének és oktatásának köszönhető   Magdi azt is elmagyarázza, hogyan tanulják meg a gyerekek a matematikát. Pöttyök segítségével tanítjuk őket számolni, így rögtön halmaz elméletben tudnak gondolkodni. Számukra a matek nem az elvont számtani műveletek világa. Ancsika számolás nélkül látja a mennyiséget, legyen szó, akár egy gyufásdoboz kiborított tartalmáról. A kicsikben szinte túlteng a tanulási ösztön. Nekik teljesen mindegy, hogy mit tanulnak meg először, a "Tente baba,tentét", vagy azt ki volt Katalin cárnő. Akinek van gyereke, az tudja,  hogy a baba eleinte örül egy új csörgőnek. Megszagolja, nézegeti. Aztán hamar eldobja, mert ráun. Ehhez alkalmazkodva kell tanítani: Pár másodpercre mutatom meg neki a képeket, elhadarom hozzá az információkat, és a gyermek emlékezni fog. Szó sincs, valamiféle erőszakos zseni nevelésről. Csak kihasználjuk a babák robbanásszerű fejlődését, s akkor kezdjük el őke tanítani, amikor ezt még ösztönből teszik.

 Szó sincs erőszakos zseninevelésről. Egyszerűen csak kihasználjuk a kisbabák agyának robbanásszerű fejlődését.

Az igazi előnye az így oktatott gyermekeknek átlag társaikkal szemben az, hogy egyfajta stimulált aggyal ülnek be az iskolapadba. Számukra a tanulás nem fáradtságos munka lesz, hanem "mulatság" Ráadásul hamarabb végeznek a házi feladatukkal, a fennmaradó időben pedig játszhatnak. A másik behozhatatlan előny az, hogy hangkazetták segítségével akcentus nélkül sajátítják el az idegen nyelveket. A Doman  módszert hét éve már szemináriumokon is tanítják. Több mint két ezer édesanya, édesapa, nagymama ,nagypapa végzett a tanfolyamokon. Ez idáig minden kisgyermeknél bevált a program. Ha pedig valakinek kétségei támadnak azzal kapcsolatban, hogy mi lesz ha ezek a gyerekek iskolába kerülvén az első perctől kezdve többet tudnak majd a társaiknál az édesanya megadja a választ. A szülő felelőssége: gyermekeik ne nézzék le azokat a társaikat, akik akkor tanulnak majd olvasni, illetve kezdenek bajlódni a számokkal. Meg kell nekik magyarázni, hogy a még nem tanított pajtásaik előbb utóbb ugyanolyan okosak lesznek mint ők. Biztos vagyok abban, hogy  hogy nemsokára eljön az a világ, amikor a tudás, elsősorban az akcentus nélküli nyelvtudás, felértékelődik. Azt gondolom ezzel sokkal többet adok gyermekimnek, mintha egy vállalatot hagynék rájuk- amit egyébként nem is tudnék.   Vankó Magdolna szerint minden kisgyermek egyformán okos, csak az nem mindegy, mi módon foglalkoznak velük. Az édesanyák kezében óriási a hatalom, hiszen mint tudjuk: a kéz, amely a bölcsőt ringatja, a világot igazgatja.

 

Napi tíz perc a boldog, okos babákért

Bokros Judit írása FMH extra 2007 november 8

Kép a nagyító alatt  

   Mi más is lehetne egy édesanya leghőbb vágya, mint hogy gyermeke szép, kedves, sikeres okos, de legfőképpen boldog legyen? E tulajdonságok közül némelyik adottság, ám az intelligencia, a majdani tanulásig készség fejlesztésben és boldogság elérésében maguk a szülők is segíthetik kisbabájukat. Az úgynevezett Okos baba program a gyerekek korai tanítására hivatott, már néhány hónapos kortól el lehet kezdeni. A módszert hazánkban a fehérvári Horváth Vankó Magdolna és társa Bán Annamária már hivatalosan is alkalmazza, oktatja a szülőknek.

A MÓDSZER SZERINT A TITOK A PÖTTYÖS MATEMATIKÁBAN ÉS A SZÓKÁRTYÁKBAN IS REJLIK

Magdolnát kellemes külvárosi otthonában látogattuk meg, ahol éppen egy anyukával és kisfiával foglalatoskodott. Az asztalon táblák, pöttyös papírok, szókártyák hevertek szanaszét. Mint kiderül ezek az oktatás fontos kellékei. Az alig kétéves Dávid nagyon elevennek bizonyult, amikor a hangszeres posztert mutatták neki: szinte bármilyen hangszer képét felismerte és rá is mutatott, miután kimondták a nevét. Édesanyjától megtudtuk, hogy a kisfiú szinte csak a zene iránt érdeklődik, muzikalitását minden bizonnyal az édesapától örökölte. Mióta az Okos baba módszert alkalmazzák, Dávid jobban tud figyelni, elevenebb, és szinte mindent fölismer, ami zenével kapcsolatos. Lássuk hát, mi is ez a módszer és hogyan működik a gyakorlatban.

 

   A program Glenn Doman találmánya, aki agysérült gyermekekkel foglalkozott: és létrehozott egy intézetet az USA-ban. Később más követői is akadtak, akik először szintén agysérült gyerekeken alkalmazták a módszert, majd rájöttek, hogy egészséges kicsik számára is hasznos lehet. Kiderült ugyanis, hogy a gyerekek nem -hat-hét éves korukban tudják a legtöbbet tanulni - mint ahogy azt hisszük - hiszen az első három évben arányaiban több információt vesznek föl, mint utána egész életükben - magyarázza Magdolna a program eredetét.

   Amerikában egy kísérlet bebizonyította, hogy a babák ebben a korban bármilyen nyelven megtudnak tanulni, mert feltudják fogni az akusztikus különbségeket. Ez azért van, mert minden ember poliglott képességgel születik, tehát több nyelven is képes lenne megtanulni. Ám csak négy-öt éves korig, hiszen akkor még nem feltétlenül ismeri fel az agya, hogy melyik a konkrét anyanyelve, tehát többet meglehet neki tanítani. Ez a tény is cáfolja, hogy a csecsemők fejében nagy káosz uralkodna, hiszen ők bölcsek, okosak, csak lépésről lépésre tanulnak a szülőktől, nevelőktől. Ezért tanítom én a szülőket, hogyan tudják kihasználni ezt a pár évet erre a tanítási folyamatra, és hogyan tudják napi tíz perc foglalkozással fejleszteni gyermekük intelligenciáját - mondja Magdolna.

   Hogy miből is állhat ez a napi tíz perces foglalkozás? A matematika oktatásánál például arra kell helyezni a hangsúlyt, hogy a gyerekek nem számjegyekben, hanem mennyiségekben gondolkodnak. Ezért olyan kártyákat mutatnak a kicsiknek, amelyeken pöttyök vannak a különböző számok érzékeltetésére. Az olvasási készség fejlesztéséhez pedig szókártyák peregnek le a gyerekek előtt, akik megjegyzik azokat, és az ismétléskor rámutatnak a kérdezett szóra. Ugyanez a helyzet az idegen szavakkal is. Az egész folyamat tulajdonképpen olyan mint egy együtt játszás, hiszen a babáknak a tanulás a legmulatságosabb játék. Ezzel viszont később könnyebbé válik az iskolai tanulás, feleződhet a tanulási idő, és könnyebben kiderül, miben tehetséges a gyermek - fejti ki Magdolna. Magdolna szemináriumokat tart, ahol elmagyarázza a program lényegét, és azt, hogyan tudják a gyakorlatban alkalmazni az apukák, anyukák, nevelők. Ő maga is tapasztalta egyébként a módszer áldásos hatását,  mivel két gyermeke képességeit korábban  ezzel fejlesztette.

 

   Magdolna tapasztalatai szerint a foglalkozások során nagyon mély kapcsolat jön létre a szülő és a baba között, amely talán még fontosabb, mint hogy később jobb képességű kisgyerek, majd felnőtt válik belőle. Mert a cél nem az hangsúlyozza, hogy kis zseniket neveljünk a csemetékből, hanem kiegyensúlyozott boldog gyerekeket.

1.oldal 3.oldal

Tartalom jegyzék a cikkekről