Motto: Csoda a Gyermekben van

                                 

 

 

Előbb olvasnak, számolnak, mint (nyelveket) beszélnek

Kép a nagyító alatt

Cikk: Fejér Megyei Hírlap 1999. December 30.

Az agy olyan mint az izomzat, érdemes edzeni, stimulálni

 

Mi szülők hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy gyermekünk a Föld kerekség legszebb, legokosabb, legtehetségesebb teremtménye. Vannak akik joggal hihetik, zsenit nevelnek odahaza.
Két székesfehérvári fiatalasszony, az egyik Vankó Magdolna arra tanítják a kismamákat,  apukákat, nagypapákat, hogyan lehet fél éves (!) kortól olvasni, számolni, idegen nyelvekre speciális ismeretekre,  úgymond tényekre oktatni az apróságokat.

  1. Tíz évvel ezelőtt, Budapesten egy rendezvényen találkoztam először Glenn Doman elméletével. Az amerikai orvos, súlyosan értelmi fogyatékos gyermekekre dolgozta ki módszerét -  mondja Vankó Magdolna.

  2.   Doman azt vallja, az emberi agy, akárcsak az izmok, edzhető, stimulálható. A beszélni sem  tudó, karon ülő csöppségek előtt öles piros feliratokat pörgetnek, ezekről ismerkednek a betűkkel.

  3. A családtagok, a testvérek nevét érdemes először a kicsiknek megmutatni. Egy idő elteltével a kérdésre kiválasztják a "mama", vagy a "papa" szavakat jelző táblákat.

  4. A kétéves Annamária édesanyja elmeséli: nyáron a kislánya ránézett az asztalon szétszóródott dinnyemagokra, és így szólt: tizenhét!

  5. - Nagyon gyorsan megtanult a lányom számolni. Halmazokat, mennyiségeket ismer fel. A tréning abból áll, hogy fehér lapra mindig eggyel több piros pöttyöt ragasztunk fel, s ezeket memorizálja.

A Doman módszer fehérvári hívei november óta találkoznak a Helyőrségi művelődési házban. A szülők mindegyike hisz abban, hogy gyermekeik intelligenciája a néhány hónapos kortól alkalmazott tréningekkel megsokszorozható. A jövőben a tudás felértékelődik, az új nemzedéknek minden eddiginél intenzívebb tanulásra kell felkészülnie.
Beszélgető partnerem megnyugtat, ne sajnáljam a Doman gyerekeket! Számukra játék az egész!

  1. Naponta legfeljebb tíz percet foglalkozunk velük, csak annyit annyit és azt gyakoroljuk, amihez a kicsiknek kedvük van.

  2. Hogy mire viszik majd az életben  ezek a babák? Ki tudja? Valamit mégis visznek magukkal otthonról: esélyt kaptak, amivel talán könnyebben veszik az akadályokat másoknál.

 

Gondolkodó emberek képzése - otthon

(Megjelent a Zalai Hírlap 2006. július. 11-diki számában)
és 2006. július 10. Fejér megyei Hírlap

Kép a nagyító alatt

Kihasználják a babák, kisgyerekek "mindent tudni akarok" képességét

   Budapest - A gyerekek, mielőtt iskolába mennének, több nyelven beszélnek, írnak, olvasnak, nagy számokkal osztanak egy otthontanítási módszer segítségével. Vendéglátóink, a Horváth gyerekek a dinoszauruszok teljes családját ismertetik - természetesen latinul.

Dávid a kartonra rajzolt pöttyök közül választja ki azt a képet, amelyiken az öt pötty van. Nem a kezével, nem szóval, hanem a tekintetével. Fotós kollégámmal hümmögünk, de talán csak azért, mert a gyors szemvillanásokat még nem ismerjük. Utána kínai szavak leírt képét gyakorolják, majd a hozzá tartozó képet nézik meg Magdival, ismét választ, Magdi szerint jól, mi még mindig nem követjük elég gyorsan a szemét, viszont figyelmesen hallgatjuk Horváthné Vankó Magdolnát.
   A Doman-módszer arra épül, hogy kihasználja a babák, kisgyerekek "mindent tudni akarok" képességét, és azokat a tulajdonságaikat, amelyeket hatéves korukra elveszítenek. Akkorra ugyanis már az agy 60-80 százaléka felépül, vagyis az ember nagyrészt abból a tudásból él egész életében, amit ez alatt az idő alatt megszerzett. Ilyenkor olyan még az agya, akár a szivacs: bármit azonnal képes befogadni.
A Doman-módszert eredetileg sérült gyerekek felzárkóztatására fejlesztették ki. A lényege az, hogy a kicsiknek naponta háromszor tíz percig táblákat mutogatnak. A tanulás pedig úgy működik, akár a reklámoknál: a hirtelen feltűnő információ beépül az agyba, s egy hihetetlen széles lexikális tudás jön létre. A kutatók később rájöttek, hogy nemcsak a sérült, de az egészséges gyerekeknél is működik ez.

Kép a nagyító alatt

- Miképp találkozott a módszerrel?

- Újságíróként egy amerikai misszióban ismertem meg, ahol egy teremben hat hónapos kisbabáknak mutogattak táblákat. Mindaddig én sem hittem benne, amíg át nem vezettek egy másik helyiségbe, ahol 1-2 éves gyerekek ültek, és több nyelven folyamatosan olvastak. Ekkor kezdtem el foglalkozni a módszerrel, amit aztán a saját gyerekeimen alkalmaztam.
- Az imént azt láttuk, hogy a másfél éves baba táblákat nézeget.
- A táblákon információk vannak. Bármilyen információ átadható vele, s a gyerek gyakorlatilag játékként éli meg a napi háromszor tíz-tizenöt perces foglalkozásokat. Az egészséges babáknál már hathetes kortól, és úgy négy-öt éves korig érdekes. A hathetes babák ugyan még csak egy-két percig koncentrálnak, de néhány hónap alatt mégis látható eredményt produkálnak. Egyrészt megnő a koncentrációs képességük, másrészt gyorsabban fejlődnek. Ilyen korban még a mennyiséglátás is működik, vagyis könnyedén megtanítható a matematika, a számok ismerete is. A kicsik ugyanis látva egy nagy kupac kört, azonnal felismerik, mennyi van előttük. Amikor aztán műveleteket végeznek - gyakorlatilag fejben vesznek el vagy adnak a látott mennyiséghez. Ezt a képességüket később is megőrzik, így sokkal könnyebben számolnak a többieknél.
- A saját gyermekeim matekból kiemelkedően teljesítettek és teljesítenek a mai napig, annak köszönhetően, hogy megmaradt a mennyiséglátásuk. De van olyan Down-kóros kislány, aki a foglalkozások hatására rendes óvodába mehetett, sőt, ő tanította az ovis társait olvasni. Van olyan anyuka, akinek a gyermeke hét nyelven tanult meg hatéves korára. Kutatások szerint 12 éves korig 12 nyelvet lehet megtanulni akcentus nélkül.
- Abbahagyta az újságírást, az otthontanításnak szenteli idejét?
- Elvégeztem közben a testnevelési főiskolát, fitneszcsoportokkal is foglalkozom, de egy nyíregyházi anyatársammal szerkesztettünk honlapot, ahol egymással is konzultálhatnak a kismamák. Rendszeresen szervezünk Okos baba tanfolyamokat, amelyeken a szülőket megtanítjuk erre a módszerre

Zseniképzés: áldás vagy átok?

Meglepetés 2006 május 29

Kép a nagyító alatt

 

   A legkisebbeket is lehet kiválóan tanítani, óriási eredményeket elérni. Hétévesen pedig a kicsik több nyelvet beszélnek, írnak, olvasnak, nagy számokkal osztanak. Hogyan? Doman tanaival.
A Doman-módszert eredetileg sérült gyerekek felzárkóztatására fejlesztették ki. A lényege az, hogy a kicsiknek naponta háromszor tíz percig táblákat mutogatnak. A tanulás pedig úgy működik, akár a reklámoknál: a hirtelen feltűnő információ beépül az agyba, s egy hihetetlen széles, lexikális tudás jön létre.
A kutatók később rájöttek, hogy nemcsak a sérült, de az egészséges gyerekeknél is működik. Vankó Magdolna Amerikában ismerte meg a módszert, amiben azóta is rendületlenül hisz, és amit évek óta maga is tanít az érdeklődő anyukáknak.

Kis zsenik
Hogyan találkoztál a módszerrel?
   Újságíróként egy amerikai misszióban ismertem meg, ahol egy teremben hat hónapos kisbabáknak mutogattak táblákat. Mindaddig én sem hittem benne, amíg át nem vezettek egy másik helyiségbe, ahol 1-2 éves gyerekek ültek, és több nyelven folyamatosan olvastak. Ekkor kezdtem el foglalkozni a módszerrel, amit aztán a saját gyerekeimen alkalmaztam. Doman egy amerikai agykutató orvos, aki miután felfedezte, milyen hatással van a gyerekekre a reklám, maga dolgozta ki a módszert. Külföldön komoly sikereket értek már el vele. Doman fia már idejekorán olyan többlettudásra tett szert, hogy tizenévesen lediplomázott az egyetemen.

Mitől hatásos a módszer? A lényeg az, hogy kihasználja a babák, kisgyerekek, "mindent tudni akarok" képességét, és azokat a tulajdonságaikat, amelyeket hatéves korukra már elveszítenek. Akkora ugyanis már az agy 60-80 százaléka felépül, vagyis az ember, nagyrészt abból a tudásból él egész életében, amit ez alatt az idő alatt megszerez. Ilyenkor még olyan még az agya, akár a szivacs: bármit azonnal képes befogadni. Jó bizonyíték erre az, amit Doman a saját gyermekén megtapasztalt. Az akkor még csak néhány hónapos kis Tomnak napközben felírta egy táblára az apa, és az anya szavakat. Napközben háromszor felmutatta a táblákat, a kisfiú pedig estére tudta, hogy a lehetséges opciók, vagyis a két szülő közül melyik az apa és melyik az anya.

Hét nyelven beszélő csodagyerekek
Ez az egész? Mindössze táblák mutogatása?
   Pontosan. A táblákon információk vannak. Először például csak a királyt mutatod, aztán, hogy mikor uralkodott, végül, hogy milyen intézkedései voltak. Bármilyen információ átadható vele, s a gyerek gyakorlatilag játékként éli meg a napi háromszor tíz-tizenöt perces foglalkozásokat.

   Mennyi idős kortól használható? Az egészséges babáknál, már hathetes kortól, és úgy négy öt éves korig érdekes. A hathetes babák ugyan még csak egy-két percig koncentrálnak, de néhány hónap alatt mégis látható eredményt produkálnak. Egyrészt megnő a koncentrációs képességük, másrészt gyorsabban fejlődnek. Előbb kezdik el megmutatni a testrészeiket. Ilyen korban még a mennyiség látás is működik, vagyis könnyedén megtanítható a matematika, a számok ismerete is. A kicsik ugyanis látva egy nagy kupac kört, azonnal felismerik, mennyi van előttük. Amikor aztán műveleteket végeznek , gyakorlatilag fejben vesznek el, vagy adnak a látott mennyiséghez. Ezt a képességüket később is megőrzik, így sokkal könnyebben számolnak a többieknél.

   Te milyen eredményeket értél el? A saját gyermekeim, Annamari és Attila mire iskolába kerültek, három nyelven olvastak és ismerték a kottát. Matekból pedig kiemelkedően teljesítettek és teljesítenek a mai napig, annak köszönhetően, hogy megmaradt a mennyiség látásuk. De van olyan Down kóros kislány, aki a foglalkozások hatására rendes óvodába mehetett, sőt ő tanította az ovis társait olvasni. Van olyan anyuka, akinek a gyermeke hét nyelven tanult meg hat éves korára. Kutatások szerint 12 éves korig 12 nyelvet lehet megtanulni akcentus nélkül. A tizenharmadik nyelv is megtanulható, de már csak akcentussal. Pontosan. A táblákon információk vannak. Először például csak a királyt mutatod, aztán, hogy mikor uralkodott, végül, hogy milyen intézkedései voltak. Bármilyen információ átadható vele, s a gyerek gyakorlatilag játékként éli meg a napi háromszor tíz-tizenöt perces foglalkozásokat.

Tréningben a csemete

Wellness 2008 szeptember

Kép a nagyító alatt

Gyerekjóga és Baby Fitness
Mozgás a bébiknek és a szülőknek

A Baby Fitness módszerével már pár hetes korú babákkal is meglehet kezdeni a tornázást. A 2006-ban kifejlesztett edzésforma ideális a kisgyermekes családok számára, hiszen nem zárja ki az apukákat sem, éppen ellenkezőleg, az edzések során nekik is komoly szerep jut.
Az állandó ringatás, együtt mozgás stimulálja és fejleszti a bébik agyát, nem csoda, hogy mindenki azt ajánlja, hogy a kisbaba legyen minél többet kézben, kendőbe.  A legjobb a természeti népek módszere, náluk az anya a pici egyéves koráig a testére kötözve hordozza a gyermeket. Napjaink modern társadalmaiban a babák sokat fekszenek a kiságyban, a járókában , és a babakocsiban. Kézben csak akkor vannak, ha esznek, fürdenek, vagy ha a sírás miatt felveszik őket.
A Baby Finess huszonöt perces foglalkozásain nemcsak a kicsik, hanem az anyukák is edződnek, hiszen egy hat-nyolc kilós bébit emelgetni nem kis munka, persze sokat számít, ha egy szakképzett edző megtanítja a helyes, gerinckímélő mozdulatokat.
Kizárólagos figyelem
Vankó Magdolna és Gaszt Ákos személyi edzők saját gyerekeiken fejlesztették tovább, az eredetileg USA-ból származó módszert. Ákos tízhónapos ikerlányai két hónapja minden nap tornáznak. A babákat motiválja a kortársak jelenléte. Nem is gondolnánk, hogy már pár hónapos korukban is figyelik egymást, és ha az a cél, hogy elkússzanak egy labdáig, gyorsabban megy nekik, ha azt látják, hogy egy másik manó is igyekszik mellettük" - magyarázza Vankó Magdolna, aki szerint pár hetestől négy-öt éves korig minden gyereknek hasznára lehet a babafitnesz.
"A napi rohanásban alig marad idő arra, hogy az anya csak a gyerekére koncentráljon, figyelem híján azonban a baba nyűgösebb lesz. Ha biztosítjuk neki azt a fél órát, amikor minden figyelmünk és törődésünk csak az övé, utána sokkal nyugodtabb lesz. A gyakorlatok fejlesztik a baba mozgékonyságát, manuális készségét, és egyensúlyérzékét. Az anyukák számára pedig azért jó, mert többségük elszigetelve érzi magát a szülés utáni első hónapokban, így öröm számukra, ha kimozdulhatnak a négy fal közül.
Nálunk arra is lehetőségük van, hogy a babafitneszes edzések után szakképzett gondozókra bízzák a kicsiket, és ellátogassanak egy aerobic órára. Ilyenkor a kifáradt, nyugodt babák nagyon jól eljátszanak az anyukák nélkül. De fontos hangsúlyozni, hogy a cél, nem az intenzív edzés, vagy a mini sportemberek képzése, hanem az együttes mozgás öröme. 
          

A karon ülő kisdedek is szeretnek ám tornázni

Székesfehérvár (kg)  FEJÉR MEGYEI HÍRLAP • 7 2010. NOVEMBER 4., CSÜTÖRTÖK.

Babatorna a belvárosban örökmozgóknak és anyukáiknak

Kisbabával sem kell a négy fal közé szorulni. Fejlesztő babamozgató órákat tart Vankó Magdolna legkisebbeknek és anyukáiknak egy fehérvári tornastúdióban.– A bébi fitnesz óra egy jó játék anya, sőt apa és a hatodik hetét már megélt baba számára. Tudjuk, hogy a gyerekek hatalmas mozgásigénnyel jönnek a világra, ezért már az egészen picikkel is meg lehet szerettetni a rendszeres tornát – vallja Vankó Magdolna személyi edző, aki saját gyermekein tökéletesítette a különleges programot. – Az anyukák kisbabáikat „használják” életük legszórakoztatóbb és legjobb fogású súlyzójául. Emelgetik, ujjuknál fogva hintáztatják, takaróba csavarva hengergetik őket. Ez az alakformáló torna nem túl megerőltető, hiszen csak fokozatosan lehet visszaszerezni a szülés előtti kondíciót, és a tejelválasztásra is negatívan hat a túlzott megterhelés. A torna során az anyukák megtanulják a helyes testtartás kialakítását. Hamarabb vissza tudják szerezni alakjukat és állóképességüket.

Fotó: Koppán Viktor

A bébi fitnesz program alaposan megdolgoztatja az anyukákat is állóképességüket. Megelőzhetik a későbbi mozgásszervi panaszokat, a derék- és hátfájást. Nagyon sok nyújtó- és erősítő gyakorlatot végzünk. A babák számára pedig azon túl, hogy remek szórakozás, és egész idő alatt egyes egyedül övék az édesanya teljes figyelme, rengeteg előnnyel jár ez a mozgásforma. Az izomrendszer fejlődik, jobb lesz a mozgáskoordináció és az egyensúlyérzék. A rendszeres átmozgatás kedvező hatással van az idegrendszer fejlődésére, mert az értelmi fejlődés a mozgáson alapul. Erősödik az immunrendszer, és a kifárasztott babák nyugodtabbak is. A korai tornán edzett kicsik egyébként feltűnően szép mozgású gyerekekké válnak. Természetesen nem az a cél, hogy minél izmosabbak legyenek, hanem a közös, vidám, játékos együttmozgás a lényeg, és az anyukák is rendszeresen kimozdulhatnak otthonról, hiszen a közösségi élmény lélekápoló hatású – magyarázza Magdi.

Azok a csodálatos kisbabák

Zsebibaba  füzet 2006. november

Kép a nagyító alatt

   Miért sajátítják el az apró gyermekek könnyen az idegen nyelveket? Miért nem jelent nekik problémát egyszerre több nyelven érteni? Hol vannak a kisbabák taníthatóságának határai? Mikortól érdemes a babát tudatosan is tanítani, nemcsak a mindennapok hasznos dolgaira, hanem mondjuk olvasni, számolni? Miként növelhető az intelligencia, hogyan nevelhetünk okos babát, vagy akár pelenkás zsenit? 

   Az Amerikai Egyesült Államokban rendszeresen kutatják a bébik agyfejlődését. Az alapkutatásokért felelős National Science Foundation (Nemzeti Tudományos Alapítvány) például több mint 90 millió dollárt osztott szét apró gyermekek fejlődésének kutatására.
A gyermeki agy működésének megértésére irányuló kutatások rendszeresen megerősítik, hogy a korai tapasztalatok - születéstől három éves korig - döntő hatással vannak a gyerekek érzelmi, és intellektuális fejlődésére. Egy hat éves gyermek mindent megtanult, ami a közvetlen életbe maradáshoz szükséges, illetve tudja. Hogyan kell az ő adott környezetében viselkednie ahhoz, hogy jól érezze magát. A gyermekek ilyenkor ülnek az iskola padba.
Egy újszülött baba agya testének 11 százalékát teszi ki. A csecsemő pontosan ugyanannyi idegsejttel rendelkezik, mint a felnőttek. A neuronok - idegsejtek közötti kapcsolatok az első években alakulnak ki. Ilyenkor a tanulás ösztön, méghozzá igen erős, túlélési ösztön, később pedig játék lesz.
Egy kisgyermek számára a világ legnagyobb mulatsága a tanulás. Egészen addig, amíg mi felnőttek meg nem győzzük őket arról, hogy a tanulás egy fájdalmasan nehéz, szörnyű munka.
Az amerikai kutatások szerint, olvasni pont olyan könnyen megtanulnak a kisgyerekek, mint beszélni. Mert az olvasás agyfunkció.
Így azok a kisbabák, akiknek hat hónapos koruktól fogva mutatnak napi rendszerességgel szókártyákat, azzal a lendülettel, amellyel beszélni kezdenek, rögtön olvasnak is. Ha több nyelven csinálják velük a programot, akkor több nyelven is képesek lesznek megszólalni. Különbség lesz a felnőtt korban tanult idegen nyelv és a korai nyelvtanulás között, mert ha használunk nyelvkazettákat, akkor gyermekünk több nyelven fog érteni és beszélni akcentus nélkül. Azaz több anyanyelvű lesz.
A csecsemők bármely nyelv hangjait képesek megkülönböztetni akusztikusa, akár angolul, akár magyarul, akár kínaiul beszélünk hozzájuk.
Daniel Ansari kognitív pszichológus kutatásai eredményeként megállapította, hogy kis mennyiségeket a gyermekek, már korán  ránézéssel felfogják. Ezt az "Istenadta mennyiséglátásukat", amelye szimultán felismerésnek nevezett el, Glenn Doman agykutató módszere alapján tovább lehet fejleszteni pöttyös kártyákkal. A szóban forgó kártyákkal számolni is lehet.
Hazánkban az "okos baba program" foglalkozik csecsemőtanítással. Több mint ezer anyuka és apuka tanítja otthon kicsiny gyermekét olvasni, számolni és idegen nyelvekre

Megérik a pénzüket

HVG 2009. Május 16

Kép a nagyító alatt

Érdeklődve olvastam múlt heti számukban a Megérik a pénzüket című írást.
Két gyermekes, értelmiségi édesanyaként igyekszem mindent megadni iskolás gyermekeimnek.  A lehető legritkább esetben szoktam rájuk
"befektetésként" gondolni. Ők az én szeretett gyermekeim. Vezető újságíró voltam megszületésük előtt, s amikor világra jöttek  a családom lett a legfontosabbak számomra. Többek között Polgár Lászlóval is készítettem interjút, mindig nagy tisztelettel gondolok rá és munkájára.  Legutóbb megjelent könyvében a "Nevelhetsz zsentit..!..-.ben" említést tesz Glenn Doman philadelphiai
"Szuperbébi Farmjáról",  ahol a gyermekek  harmadik életévét tekintik a legkésőbbi időpontnak, amikor egy gyermek testi, szellemi és kreatív fejlődése még jelentősen fokozható.  "Én is közel állok ehhez az állásponthoz, de az időpontot kissé rugalmasabban kezelem." Írja Polgár László.
   Először egy amerikai misszióban találkoztam  Glenn Doman programjával. Láttam, hogyan  tanítják a 6-8 hónapos csecsemőket napi tíz perces foglalkozással idegen nyelvekre, hogy sokszorozzák meg enciklopédikus tudásukat, és miként számolnak velük "Túrórudiszerű" piros pöttyös kártyákkal. Ami a legjobban megfogott ebben a programban az az volt, hogy a
karon ülő kisbabák nagyon élvezték a nekik szánt "órákat", s mire elkezdtek beszélni, ezt rögtön több nyelven tették. Emlékeztem arra, hogy nekem milyen sok munkámba  tellett a nyelvtanulás, így elhatároztam, hogy ha nekem is lesznek gyerekeim így fogom őket tanítani otthon.
   Amikor megszülettek, felvettem a kapcsolatot Doman programos szülőkkel, illetve megvettem a könyveit. Napjaimból mindössze 10-15 percet vett igénybe, ez a
szórakoztató játék. Bulgáriában éltünk - férjem külkereskedő - amikor a gyerekeimnek oviba kellett menniük. Fele annyi órában tanulták meg akcentus nélkül a bolgár nyelvet, mint amennyit Polgár László mondott.  "egy nyelv magas szintű elsajátításához, nagy intenzitással, mintegy kétezer óra szükséges."  Három és négyéves korú magzataim fél év alatt sajátították el tökéletesen a nyelvet, a bolgár óvodában, ahol az egyik dadus Angliából érkezett, így az angolt is tökéletesen bírják. 
  Kedvenc játékuk egy háromdimenziós papír "Samu" volt, azaz egy izmokat, belső szerveket ábrázoló ember, akinek szájába egy nyers répát raktunk, és végigkövettük a táplálék útját, nagy nevetések közepette. Az izmok neve latinul volt  feltűntetve, így hamarosan ők is latinul fújták azokat. A kislányom a cikkben szereplő Indig Ákoshoz hasonlóan három hónap alatt folyékonyan megtanult latinul beszélni, a nyolcosztályos gimnázium első évében. Gondolom azért, mert "
a különböző agyi funkciók fejlődése során vannak különösen kritikus időszakok, amit az agy kitekintő ablakainak is szokás nevezni. Az idegen nyelvek tanulásának az ablaka például a születés és hat éves kor között van. " tudhattuk meg dr. Ceizel Endrétől.
  Az én  gyerekeim soha nem voltak magántanulók, de nagyon sok különórára kellett és kell hordanom őket.  Mert még a jó nevű iskolák sem képesek a különleges képességeket megfelelőn kiaknázni.
   Úgy gondolom, hogy azzal, hogy akkor tanítottam őket otthon, amikor a legfogékonyabbak voltak, és arra, ami szerintem mindig konvertálható lesz a munkaerő piacon - a soknyelvűség, a kreativitás, hogy egy adott problémát alkotó módon tudjanak megoldani, - biztosíthatom számukra, azt, amit a nagyon gazdagok. A külföldi, jó nevű egyetemeken, ugyanis  mindig vannak ösztöndíjas helyek,  ahová a kevésbé gazdag, okos fiatalokat veszik fel.

Vankó Magdolna

Székesfehérvár

2.oldal 3.oldal

Tartalom jegyzék a cikkekről

 

 

 

Weblapot készítette: Antal Mária

Ide írhatod véleményedet, kérdésedet - klikk a könyvre

 

Vissza